tirsdag den 19. marts 2013

DIY - håndklæde 1

Håndklæde 1





Håndklædet måler 35cm. x 49cm, og er hæklet i 100% bomuld, løbelængde 170, på nål 2, håndklædet er hæklet frem og tilbage i rækker.

Forkortelser:

r - række
m - maske
lm - Luftmaske
stgm - stangmaske
km - kantmaske
*-* - gentager
Tallet i ( ) er antal masker efter hver række er hæklet..


Håndklæde..

1.r. - Lav 77 lm, vend med 2 lm (de 2 lm udgør den første stgm)  (79)
2.r. - lav den første stgm i den 3 m fra nålen, lav 5 stgm ialt, *1 lm, spring en m over, 6 stgm* gentag rækken ud (77)
3.r - 61.r. - Vend med 2 lm (som er den stgm) spring den første m over, 5 stgm, *1 lm, spring en maske over, 6 stgm* gentag rækken ud (77)
hæft enderne.
(jeg har skiftet farve efter hver 4. række)


Kant

1.r - Lav fm hele vejen rundt om håndklædet, 3 fm i hvert hjørne,
2.r - du hækler kun i hver 2. m, skriftvis 5 stgm, 1 km.
hæft enderne.


Strop

15 lm, 1 lm til at vende med. (16)
15 fm tilbage, 1 lm (til at vende på) (16)
15 fm, bryd garnet (15)
hæft enderne og sy stroppen på håndklædet, hvor du synes er bedst..
Håndklædet er klar til brug...

Skriv endelig hvis jeg har glemt noget eller opskriften ikke lige fungere.. tak...


7 kommentarer:

  1. Hvor er det fint. Jeg er blevet helt vild med at hækle, så tak for en fin opskrift.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lena

      Tak skal du have, jeg kan også bare bliver ved med at finde fine opskrifter jeg gerne vil hækle... Smil Lone

      Slet
  2. Et rigtig fint håndklæde. Jeg har gemt opskriften :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tanja
      Tak skal du have, det er godt at have gemt opskrifter... de kan være svære at finde igen... Smil Lone

      Slet
  3. Sikke fint det er :) sådan et kunne jeg godt have hængende i køkkenet :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have.. De er gode til gæster men især kækkenet... Smil Lone

      Slet
  4. Endelig fik jeg gjort mine to håndklæder færdige. De kom desværre til at ligge i kælderen hele vinteren.
    Hvis du vil se dem er de her: http://frujensensunivers.blogspot.dk/2014/06/ferie-og-phd-til-frdige-projekter.html
    Og selvfølgelig med link tilbage til dig :-)
    God sommer
    Lena

    SvarSlet

jeg bliver glad for hver kommentar...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...